Kulcsszavak: Portál, horizontális portál, vertikális portál
Célja: adott témakörben lévő információk és linkek kategorizált gyűjtése.
A portálok leggyakrabban valamilyen linkgyűjtemény, hivatkozásgyűjtemény illetve információk tárháza. A látogatók számára kínál hasznos olvasnivalót, információt. Az oldal üzleti modellje alapján a hirdetési felületek, eladására koncentrál. Ha részletesebben megnézzük, akkor két fajtáját találjuk, a horizontális és vertikális portálokat.
Horizontális portál
Célja: Széles kínálatot felmutatni és sok látogatott vonzani, minőségük nem szempont.
Általában a látogató megérkezése után, megtalálja, ami érdekli, és azonnal megy is tovább, vagyis csak átmenő forgalmat produkál. Széles a kínálat, nagyok a gyűjtemények. Ezzel próbálnak meg látogatókat szerezni. Bevételt a hirdetési felületek eladásából szereznek. Kicsit jobbak azok az oldalak, amik önmagukban is sok információt gyűjtenek össze.
Ezekkel, az oldalakkal rengeteg munka van, sok emberrel kell közösen dolgozni. Másrészt a felfuttatása sok időt igényel, és amíg nem lesz a portál kvázi márkanév addig a hirdetők sem jelennek meg így bevételre sem számíthatunk.
Vertikális portál
Célja: Szűk kínálattal egy célpiac igényeit kiszolgálni.
Csak egy szűk réspiacra fókuszál, abban akar nagyon részletesen elmerülni. Minőséges látogatók a cél. Ezért ebben a témakörben sok információt tartalmaz, vagyis a látogatókat a honlapunkon tartják. Természetes ezen túl a célpiacot érdeklő témákról sok hivatkozást tartalmaz.
Ezeken, a honlapokon kiválóan lehet értékesíteni a célpiacot érintő termékeket, illetve hirdetési felületeket eladni, azon márkaépítést fojtatni.